Teach for what? O diskusiách o školstve na Slovensku

Autor: Ondrej Kaščák | 26.5.2017 o 17:12 | Karma článku: 4,33 | Prečítané:  707x

Diskutovať o školstve na Slovensku je povinná jazda. Jazdia ju porevoluční humanisti (Učiace sa Slovensko), technokrati (To dá rozum), ekonomickí neoliberáli (Athéna ++).

Netreba zabudnúť ani na tých najelegantnejších – aktivistov z Teach for Slovakia. Zdá sa, že jazdia na starých autách, veď mnohí z nich, ktorí sa zapojili do programu, pracovali  v komplikovaných podmienkach škôl v sociálne znevýhodnených lokalitách. Za volantmi svojich vyleštených oldtimerov však títo majú dlhé šály a štýlové oblečenie. Kandidáti high society sa zaujímajú o školstvo a svojimi mediálnymi posolstvami ich podporuje a propaguje aj prezident republiky:

Jednoznačne by som chcel do tímu absolventov Teach for Slovakia. Asi niet lepšej pečate na CV-čku – a lepšieho odporúčania – ako práve absolvovanie programu Teach for Slovakia.

Prestížni absolventi prestížnych škôl, ktorí nakoniec skončia na prestížnych pozíciách v biznise, politike. Nie v školstve. Je fajn, keď sa o školstvo zaujímajú. Je fajn, keď sú hlasom jeho problémov.

Problém nastane vtedy, keď pionierske nadšenie pre školský aktivizmus prerastie do mylnej predstavy, že nachádzate recept na ťažkosti celého slovenského školstva. Tomuto blúzneniu podľahol aj jeden zo zakladateľov tejto iniciatívy a prezentoval ho v blogu „Videl som, ako sa dá zachrániť upadajúce školstvo. Ideme na to?“.

Cestu vidí v rozširovaní siete škôl typických pre USA, tzv. „charterových“ škôl (vzorom je pre neho tzv. KIPP akadémia v Houstone), s ktorými sa spájajú aktivity absolventov programuTeach for America, ktorého je Teach for Slovakia slovenskou odnožou.

Tieto školy sú autorom vnímané ako to najlepšie, čo možno z moderného školstva vo svete prevziať. Takže k problému. Bol som v „charterových“ školách v USA. Niekde som žasol nad bezduchým plytvaním prostriedkov (umelé jazero, aby sa žiaci mohli člnkovať) spojených s totálnou kontrolou detí a metodickou netvorivosťou učiteľov, niekde som žasol nad úbohou vybavenosťou škôl, no s nadšenými a úspešnými učiteľmi. Prosto, spôsob zriaďovania a financovanie ešte nič nehovoria o kvalite škôl a výsledkoch detí. Je to o učiteľoch a tí v drvivej väčšine prípadov neabsolvovali programTeach for America.

Dobré je vedieť, prečo tak rýchlo začali vznikať „charterové“ školy v USA. Autor s nadšením uvádza, že v USA prosto zavreli nekvalitné školy a tým zlepšili kvalitu vzdelávania. Bol to dôsledok Bushovej „reformnej“ iniciatívy založenej na celoplošnom testovaní s názvomNo Child Left Behind („Žiadne dieťa nebude zaostávať“). Prázdne miesto po zatvorených školách obsadili z významnej miery privátne financované nové „charterové“ školy. Tým, že začali propagovať svoju vzdelávaciu úspešnosť, začali mať o ne záujem aj stredné a vyššie vrstvy rodičov. Čo sa systémovo stalo? Dramaticky sa znížila dostupnosť vzdelávania pre najnižšie sociálne vrstvy v predmetných lokalitách. Prehĺbila sa ešte viac výberovosť základného vzdelávania.

Jednoducho, „charterové“ školy nemajú systémovú pridanú hodnotu a o tej možno pochybovať aj v prípade absolventovTeach for America / Slovakia. Empiricky to aktuálne opísala Elisabeth E. Lefebvre a Matthew A. M. Thomas v prestížnom časopise z pedagogických vied Journal of Education Policy. Názov ich článku je príznačný: ‘Shit shows’ or ‘like-minded schools’: charter schools and the neoliberal logic of Teach For America („Predvádzanie somarín“ alebo „rovnako zmýšľajúce“ školy: Charterové školy a neoliberálna logika Teach for America). Cez rozhovory s absolventmi programu Teach for America dokladujú ich frustrácie z fungovania „charterových“ škôl v USA a taktiež aj ich pochybnosti o svojej efektívnosti či ich akceptovaní ostatným školským osadenstvom. Realita nie je vôbec taká ružová, ako to videli reprezentanti Teach for Slovakia na svojej exkurzii v USA.

Slovenským problém nie sú ani druhy škôl a ani nadšenie učiteľov pre ich prácu. Riešenie problémov slovenského školstva nemožno založiť na pedagogickej turistike s cieľom zaplniť prázdne miesta svojho CV-čka. Slovensko hľadá učiteľov, ktorí chcú učiť a chcú v školách vydržať, pretože vidia učenie ako svoju celoživotnú misiu. Do nich investujme, pán prezident!

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

DOMOV

Dobré ráno: My sme les? Kto v spore o slovenské lesy klame

Kultúrny súboj sa najnovšie vedie o lesy.


Už ste čítali?