Sú osemročné gymnáziá systémové riešenie?

Autor: Ondrej Kaščák | 18.1.2018 o 11:27 | (upravené 18.1.2018 o 13:08) Karma článku: 10,45 | Prečítané:  4803x

Aktuálna diskusia o osemročných gymnáziách začala tentoraz pomerne kocúrkovsky. Dobre však demonštruje jadro problému slovenského školstva.

To, že reálne do siete škôl (v tomto prípade počtov tried osemročných gymnázií) zasahuje orgán riadený ministerstvom vnútra a že ministerstvo školstva sa podľa ministerky „zapája“ až ako odvolací orgán v druhom stupni len potvrdzuje, že najzásadnejším problémom slovenského školstva je jeho samotná správa a s ňou spojená školská politika. To, že následne nevieme podporiť a ustriehnuť kvalitu škôl či učiteľov, je z tohto stavu vyplývajúci systémový problém.

Rozpačitosť ministra vnútra pri novinárskych otázkach o gymnáziách a bezmocnosť ministerky školstva však zatienili emócie konzervatívnych politikov a ďalších poslancov, ktorí vystúpili na obranu osemročných gymnázií. Použili pritom rôznorodé argumenty. Typické pritom je, že viac-menej vystupovali na obranu buď škôl s konkrétnym zriaďovateľom, alebo konkrétnych škôl.

Otázka regulácie osemročných gymnázií je však systémová otázka. Áno, čo sa práve deje v Bratislavskom kraji so zhruba 17%-ným zastúpením žiakov v daných triedach osemročných gymnázií, je jasné medzirezortné diletantstvo, ale rozhodne to nie je tak, že sa ostatných 15 rokov bavíme o „zatváraní slovenského Harvardu“, ako tvrdí poslanec Beblavý. Bavíme sa o tom, čo existencia istého druhu školy spôsobuje v školskom systéme.

O odlivoch učiteľov, tým spôsobenej znižujúcej sa kvalite ZŠ, prehlbujúcich sa animozitách medzi skupinami učiteľov už dnes máme tak v Čechách ako aj Slovensku viacero kvalitatívnych štúdií. Posledné tri kolá testovania PISA ukazujú významný pokles v podiele žiakov osemročných gymnázií v tzv. top výkonovej skupine. Najciteľnejšie je to v matematike, významný je pokles ale aj v čitateľskej a prírodovednej gramotnosti. Ukazuje sa, že rodinné zázemie sa stáva silnejším faktorom pre výber danej školy ako výkonové potenciály. Áno, osemročné gymnáziá sú dnes prostriedkom prehlbovania sociálnych rozdielov vo vzdelávaní. Štúdia PIRLS zase ukázala, že na konci prvého stupňa ZŠ máme na Slovensku pomerne početnú skupinu rodičov s nižším vzdelaním, ktorá má v rozpore s reálnymi výkonmi ich detí nízke očakávania do budúcnosti. V tejto situácii je potreba kvalitných učiteľov a spolužiakov pre tieto deti kľúčová.

Pre príklady toho, ako zjednotenie systému vzdelávania prispelo nielen k rovnosti pred vzdelávaním, ale aj k zlepšeniu výkonov žiakov, nemusíme ísť ďaleko. Jednotné spoločné vzdelávanie zaviedli vo svojej reforme Poliaci takmer pred dvadsiatimi rokmi. V roku 2014 bol poľský školský systém vyhodnotený ako piaty najlepší v Európe a desiaty najlepší na svete. Dnes ho ohrozujú vládne hlasy z toho istého politického spektra, ktoré sa voči rušeniu osemročných gymnázií ozýva najvehementnejšie aj na Slovensku.

Ostatné udalosti naznačujú, že vláda nie je schopná a ani ochotná zaoberať sa touto otázkou seriózne. No a opozičné hlasy sa dali uniesť emóciami. Nádej z reformného programu aktuálne prezentovaného stranou SaS, kde je táto otázka riešená prekvapujúco radikálne, zhasla hneď po mediálnych vyjadreniach jej reprezentantov.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Mimovládky sa ozývajú, že Bránik ich obral o peniaze

Známy bloger tvrdí, že ide o pomstu ľudí, ktorých si znepriatelil.

EKONOMIKA

Stavba rodinných domov bude mať nové pravidlá. Zdražie

Štát od roku 2020 povolí len ekologické budovy.


Už ste čítali?