Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Neviditeľná ruka Testovania 5 (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

no a čo?

nech sa otestujú, žiaci, školy, aj učitelia, čo z nich ubudne? problém je to dvojaké kurikulum, ktoré ale je dokonca mnohoraké: lebo štátny program, školský program, učebnica, testovanie - minimálne štvoraký, ešte keby mal byť individuálny pre každého žiaka, tak to 4x25 na 1 triedu - už vieme prečo naše školstvo nefunguje? že pluralita je na chaos a blbosť?
 

Ainur

Keď je testovanie dobrovoľné, nech je. Ale čo hovorí o kvalite školy a do akej miery je objektívne? Tým, že sú tu náznaky plurality, je dobré, naopak, problém školstva je ten, že nie je pluralitné. Ak by sme mali školy a deti hodnotiť podľa kritérií zamestnávateľov, budú iné, ako kritériá štátnych úradníkov a iné, ako keby ich nastavili výskumníci, alebo rodičia. Muzikanti by vytvorili iný rebríček škôl ako technici, alebo sociológovia. Vzdelanie je samo o sebe pluralitné v kritériách, vzdelanie má fungovať na princípe diverzity. Žiaľ, od čias Márie-Terézie je snaha školstvo unifikovať a používať ako nástroj moci a vymývania mozgov detí - tzv. indoktrinácia. Ako autor blogu podotkol, nie je problém samo testovanie, ale to, že na jeho základe sa začalo posudzovanie kvality škôl a detí a najmä zovšeobecňovanie. Ja som za, nech si robia rebríčky kvality muzikanti, chemici, matematici, strojári, kuchári...a nech tých rebríčkov sú stovky. Potom prestaneme zovšeobecňovať a bude nás zaujímať v akom rebríčku sa daná škola umiestnila na vysokých priečkach a nie, kde je slabá. Neviem, či by sa niekomu páčilo, keby Ministerstvo hospodárstva hodnotilo kvalitu podnikov podľa povedzme objemu odvedených daní, alebo podľa vedomostných testov zamestnancov v oblasti štátnej správy. Rovnako by sme kvalitu reštaurácií mohli hodnotiť podľa kritérií racionálnej stravy, atď. Kvalitu vzdelávania majú posúdiť odberatelia absolventiv, bodka. Štátna správa je len jednou z odberateľov. OECD predstavuje kritériá veľkých korporácií, čo vyhovuje im, nemusí vyhovovať malým firmám, ktorých rebríček kvality by dopadol inak. Školy nech sú hodnotené na základe kritérií kvality, ktorú sa škola rozhodla dosiahnuť. A nech ju hodnotí ten, ktorého ocenenie sa škola usiluje získať. A to si vyžaduje tranfsformáciu celého školstva na Slobodný vzdelávací trh.
 
Hodnoť

 

Výborne, Ondrej.
Aj tu sa ukazuje, že (nielen) naše školstvo sa vyvíja podľa toho, ako ho hodnotíme. Presne takto - podľa akreditácie - sa dlhodobo a systematicky mení správanie vysokých škôl.
Žiaľ, normálne a racionálne správanie. Človek pracuje podľa toho, aký výsledok od neho požadujú.
 
Hodnoť

 

Veľká pravda. Učebnice matematiky a slovenčiny sú o niečom inom, ako tento monitor. Čo sa potom vlastne testuje? Či učitelia stihnú za 3 mesiace natrénovať so žiakmi (na úkor iného vyučovania a na "dobrovoľných" krúžkoch) niečo, čo prakticky 4 roky pred tým nerobili? Mám doma predškoláka, vidím, čo má v učebnici, a viem, ako vyzerajú tieto testy. Obávam sa, že na rozdiel odo mňa autori testov netušia, ako vyzerajú učebnice na prvom stupni. Ak chce ministerstvo vedieť, ako na tom žiaci sú, nech ich testuje z toho, čo sa učili. Inak je to od podstaty nezmysel. Rozdiely medzi školami potom (okrem iného sociálneho zloženia) vyplývajú hlavne z toho, či škola zubami-nechtami "súťaží" o čo najlepší výsledok (privedúc decká pod obrovský tlak), alebo na to kašle, uvedomujúc si absurdnosť takéhoto testovania.
 
Hodnoť

 

A ešte dodám - testovanie trvá 2 hodiny (+ prestávka) : hodinu MAT, hodinu SJ. To je niečo, čo deti nikdy predtým nezažili. Skúška na VŠ trvá kratšie. Kde sa vám, NÚCEM a ministerstvo, zdravý rozum podel??
 


Najčítanejšie


  1. Stanislav Martinčko: Hriech B. Kollára je len na jeden Otčenáš!! 548
  2. Oliver Andrejčák: Stále len rozpráva, rozpráva, rozpráva... 44
  3. Július Kovács: Ján Mičovský človek, ktorému vďačíme za zatknutie Kožucha, Kvietika a najnovšie aj Bodora 36
  4. Ondrej Putra: Samovraždy zamestnancov v kríze 22
  5. Věra Tepličková: Premiér Matovič nevie ani po troch mesiacoch praxe vládnuť, 18
  6. Mišo Šesták: Keď na korupciu stačila pálenka 18
  7. Dominika Dongova: Čo priťahuje ženy? Jeden muž mi dnes povedal.. 14
  8. Martin Pekár: Kontroverzný človek je členom výboru pre prípravu novely stavebného zákona 12
  9. Igor Hornak: Električka po Landererovej 10
  10. Gabriel Čajko: Pomohol by polícii Old Shatterhand? 9

Rebríčky článkov


  1. Filip Pančík: Špagety
  2. Olívia Lacenová: Zlato ukazuje svoju silu. Prekoná do konca roka hranicu 2 000 USD za uncu?
  3. Michael Laitman: Vyzbrojovanie USA a tajná zbraň prírody
  4. Július Kovács: Ján Mičovský človek, ktorému vďačíme za zatknutie Kožucha, Kvietika a najnovšie aj Bodora
  5. Štefan Vidlár: 1. liga
  6. Andrea Bérešová: Kosenie horskej lúky na Miláne Grúni
  7. Richard Gajarský: OČR a karanténa.
  8. Miriam Studeničová: O záhadnej identite neznámeho z evanjelií
  9. Denis Jacko: Malinový stret
  10. Lukáš Baloga: Čínsky akciový trh dynamikou rastu jasne prekonal USA aj Európu


Už ste čítali?